Monday, October 26, 2009

hakikat kemuliaan

Kemuliaan sebenarnya bukannya datang dari pujian dan sanjungan tetapi kemuliaan itu adalah anugrah Allah yang sangat tinggi kepada sesiapa yang dikehendaki. Jika manusia itu dimuliakan oleh orang ramai belum tentu lagi kemuliaan itu bersifat kekal dan abadi mungkin kerana hartanya,pengaruhnya maupun kerana takutkan kuasanya sahaja. Jika kita berusaha untuk mencari kemuliaan makhluk maka yang akan kita perolehi sebenar ialah sebuah kepura-puraan.

Kemuliaan itu hanya berlaku apabila kita melepaskan segala-galanyanya bagi mencari “redha” Allah dengan tidak lagi mengharap pujian dari orang yang memuji. Siapa jua boleh menilai kita samada kita orang cemerlang atau pun kecundang tetapi penilaian dari mata manusia ternyata sangat lemah dan berubah-ubah dari masa kesemasa. Mungkin hari ini kita di anggap berjaya tetapi esok pula kita dianggap gagal dan sebaliknya.

Paling mudah untuk kita fahami bahawa kemuliaan itu datang dari sumber yang satu iaitu dari Allah. Allah boleh memberikan kemuliaan dan kehinaan kepada siapa yang dia kehendaki dan hanya Allah sahaja yang mengetahui kenapa terjadinya demikian. Kita sudah tentulah berdoa terus agar Allah memandang kita dalam pandangan rahmatnya dan sekali-kali jangan berputus asa dengannya. Amin